fredag 1 april 2011

After Ellen intervjuar Sarah Waters

På amerikanska sajten After Ellen har Sarah och Lee gjort en trevlig intervju med författaren Sarah Waters. För den som känner sig mindre bekväm med att läsa intervjuer på engelska har vi översatt några av de mest intressanta frågorna:

AE: Din bok Ficktjuven har inte bara valts ut till World Book Night, det är också boken som gjorde att du gick från att vara uppskattad lesbisk författare till att bara vara uppskattad författare, håller du med?

SW: Ja, den kom ut 2002 precis när Kyssa sammet gick på tv och plötsligt blev jag mycket mer välkänd som författare. Det är också en bok som verkar dra åt sig många olika sorters människor och när de gillar den verkar de verkligen verkligen gilla den. Det är en bok med mycket berättarglädje.

AE: Hur mycket deltar du i casting och vid inspelning?

SW: Inte alls, men det gör inget. Det är det man vill, att bara lämna över allt och låta dem sätta igång. Jag är med i processen på det sättet att jag träffar regissören och manusförfattaren och får se utkast till manuset och jag får också chansen att ge lite feedback. Men när det väl sätter igång är jag bara en åskådare så det är spännande att se den färdiga filmen för mig också.

AE: Blir du frustrerad ibland när du ser filmen och tänker att: "Men sådär hade inte jag gjort" eller "Det var ju inte sådär jag tänkte mig det"? SW: Ibland. Men man måste släppa det, för det är inte ens bok längre. Min bok finns ändå, det är grejen. Filmen ändrar inte boken, det är bara en extra sak som hänger ihop med min, men det är någon annans projekt.

AE: I boken Kyssa sammet så kan ingen vilja att Nan ska gå tillbaka till Kitty, men i tv-versionen blev vi osams om det och Sarah ville visst det. Hur tänkte du om att det spelades upp lite annorlunda i tv-versionen?

SW: Jag tror det har mycket att göra med hur charmig Keeley är. Sen är det också mycket färg i den första delen av serien och man vet att det är den mest spännande delen i Nancys liv. Men jag tyckte mycket om Jodhi May som Florence och jag ville aldrig för en minut att Nancy och Kitty skulle bli ihop igen. Jag ville hela tiden se henne med Flo som var stolt över att vara lesbisk. Kitty kommer alltid stanna kvar i garderoben.

AE: Stackars Kitty.

SW: Ja, stackars Kitty. .

Inga kommentarer: