torsdag 28 juni 2012

Att komma ut

Välkommen till Fem flator fantiserar, en blogg av tjejer om tjejer för tjejer! Idag delar Andie med sig av sina tankar kring en av milstolparna i många homosexuellas liv!

Jag har funderat på det här begreppet "att komma ut". Jag tycker nämligen inte om det, men jag har svårt att säga exakt varför. Till att börja med är det förstås tråkigt att man ska behöva komma ut, i den meningen att det är något jobbigt, något som skapar ångest, som man inte alls ser fram emot, eftersom man inte kan vara säker på hur människorna omkring en ska reagera. Och det är egentligen väldigt underligt. Vad har andra människor med min sexuella läggning att göra? Den påverkar inte dem överhuvudtaget. Den påverkar inte mina släktingar, mina vänner, mina kollegor på arbetet. Den enda som borde vara intresserad av min sexuella läggning är den som vill vara ihop med mig.

Men självklart vill man inte heller dölja sin sexuella läggning och behöva låtsas vara någon man inte är. Den är en del av en och man kan aldrig känna sig helt fri när man medvetet döljer saker för människor. Väldigt få människor döljer sitt intresse för fotboll och klassisk musik eller sin svaghet för melonglass och caffelatte, men det är minsann ingen som säger att de kommer ut som fotbollsspelare eller som melonglassälskare. Varför är just sexuell läggning så väldigt intressant?

Jag tycker om saker som bara händer. Jag spelar fotboll, köper melonglass, blir kär i en flicka. Och så länge det bara händer och jag bara berättar det för dem jag känner i förbifarten, så borde det inte vara särskilt dramatiskt. Människor som tycker om mig borde vara glada att jag fått så god melonglass och en så fin flicka. Jag hoppas att framtiden blir mer i den stilen, för alla därute som plötsligt en dag inser att de blivit kära i en flicka. Det är en bra sak, det här att få bli kär i flickor. De är ju jättefina! Inte ska det vara något att behöva känna ångest över. Nej, tvärtom, det är något som bör firas, att just du fått chansen att få uppleva något så fint och speciellt. Bara vi kan få hela samhället att inse det, så kan vi döpa om det här "komma ut" till "fira in" istället sen.


Anja Pärson - kommer ut som medaljälskare
Kajsa Bergqvist - kommer ut som vinälskare

En annan sak jag inte gillar med det här uttrycket är att en förutsättning för att kunna "komma ut" ur något (garderoben) är att man klivit in, från början. Men de flesta av oss kliver inte in i någon garderob. Vi utvecklas, som alla andra människor. Vi kommer på vilka vi är och vad vi gillar med åren. Inte visste jag när jag var liten, att melonglass skulle bli en sådan viktig del i mitt liv när jag blev äldre. Och inte visste du att du skulle bli jurist, badmintonspelare, eller kär i Claes-Jörgen och Ylva-Marie. Men tycker du om det, så berätta om det, var stolt över det, och framförallt: njut av det så mycket du bara kan!

Av: Andie




Har du skrivit en text som du vill dela med dig av? Skicka den till 5flator@gmail.com så publicerar vi den gärna på bloggen.

2 kommentarer:

Sofijah sa...

Tack för det Andie! Fick genast lite mod i mig efter att jag läst detta, och det känns hur bra som helst! Kanske ska ta mig i kragen och äntligen berätta för min familj om hur det egentligen står till! :))

Fem flator sa...

Hej Sofijah!
Fint att min text inspirerat dig!
Önskar dig lycka till!
Hälsningar Andie