fredag 25 december 2009

Sarahs jul, Del 3

Sarah var bra på namn. Hon behövde bara säga dem en gång så satt de. Klaras farmor hette Greta och morbror Oskars fru hette Annelie. Och så barnen; Millas småbröder Melker och Matthias. Hon upprepade namnen när hon sträckte fram handen och hälsade på dem. De var förstås mycket mer intresserade av sina bilar än av Sarah.

”Du Melker”, sa Sarah. ”Jag gillar ditt parkeringsgarage. Jag hade också ett sånt när jag var liten.” För ett ögonblick tittade han upp på henne.
”Du kan ta den röda bilen”, sa han sedan, medan han hissade upp sin gula taxibil i hissen. Sarah tvekade inte. Hon hade ju redan hälsat på hela släkten så då borde hon kunna leka en stund. Hon satte sig skräddare på golvet och tog den röda bilen.
”En Ferrari? Passar mig perfekt. Bäst jag tar en tur i biltvätten innan jag parkerar”. Melkers gröna ögon följde hennes röda sportbil när hon körde genom biltvätten. Han hade precis likadana ögon som sin syster, men både Melker och Matthias var rödhåriga som sin pappa, medan Millas hår var korpsvart.

”Nu kommer schampot. Sådär. Och sen sköljen. Och sen kommer varmluften. Nu är bilen ren. Var tycker du jag ska parkera?” Melker funderade.
”Du kan stå på övervåningen, för där kan man åka hiss ner sen.” Sarah nickade.
”Det är bra. Vrummm. Jag kör upp och parkerar.” Ett par ben ställde sig framför garaget.
”Jag ser att du hittat ditt rätta element”, sa Klara och skrattade.
”Åh, det här var min favoritleksak när jag var liten.”
”Jag kan tänka mig det. Du är lika galen i bilar fortfarande. Men nu ska vi äta så ni får leka mer senare.” Klara lyfte upp Matthias.

”Kom Matthias. Mamma har redan fixat mat till dig.” Sarah reste sig upp och innan hon visste det hade Melker tagit hennes hand och förväntade sig att bli ledd till bordet.
”Jaha”, sa Sarah och skrattade. ”Ja, då går vi också och äter då.” Plötsligt kände hon en doft att äppelschampo och märkte att Milla gick bredvid dem.
”Så du har lyckats charma Melker. Det var imponerande. Han brukar vara väldigt blyg.”
”Vi har gemensamma intressen.”, sa Sarah.

Inga kommentarer: