måndag 28 december 2009

Sarahs jul, Del 6

Sarah var glad att hon hade packat ner sitt skidställ. Det var perfekt för att leka i snön. Hon sneglade över mot Millan medan de hoppade fram genom skaren för att ta sig till husets framsida. Hon var mycket söt i sin fårskinnsmössa med öronlappar och hon såg riktigt förväntansfull ut. Hur kunde man vara 27 år gammal och aldrig ha byggt en snögubbe? Det kunde hon inte förstå. När de kom runt knuten såg de att Morbror Oskars snögubbe redan hade fått ett huvud.
”Är han klar nu”, undrade Melker.
”Nej, nej! Nu ska han ju ha en morot till näsa och stenar till mun. Och helst ska han ha en kvast och en hatt också! Om ni pojkar letar stenar så ska jag gå in och leta rätt på en morot.”
”Hämta en åt oss också. Vi ska också bygga en”, sa Milla.
”Vad roligt”, tyckte Oskar innan han försvann runt hörnet.
”Hur börjar man då?”, undrade Milla och började krama en snöboll.
”Ja precis sådär. Och sen rullar du den i snön så den blir stor. Du kan göra underdelen så gör jag mitten.” Milla började rulla sin boll i snön.
”Wow! Vad det fastnar fort! Vi får göra en stor snögubbe.” Hon studerade klumpen medan den rullade fram och växte. ”Men den blir lite avlång.” Sarah skrattade.
”Du måste rulla den åt andra hållet också, då blir den rund.”
”Ahaaa. Tur att jag har en expert med mig.” Hon fortsatte rulla sin klump medan Sarah började på snögubbens mellandel. Det var verkligen perfekt kramsnö. Bollen växte snabbt och hon såg att Millan nu knappt kunde rulla sin framåt.
”Nu får det nog räcka”, pustade hon.
”Ja, det tycker jag. Frågan är hur vi ska orka lyfta upp min på din nu…”
”Äsch, det fixar vi. Vi är väl starka brudar, eller hur? Kom igen. Ett, två och treeee..” De hivade upp den stora snöbollen med gemensamma krafter men orkade ändå inte få den ända upp på Millas jätteboll. Milla tryckte ryggen mot bollen medan Sarah drog i den och de skrattade så de grät. ”Kom igeeeeen”, skrek Milla och till slut låg bollen på plats.
”Perfekt”, pustade Sarah. ”Nu är det bara huvudet kvar.”
”Jag fixar.” Milla kramade en boll och rullade den en bit framåt och en bit åt höger i snön. ” Ser du? Jag är riktigt proffsig nu.”
”Verkligen.” Hon lyfte upp huvudet på toppen och de beundrade sitt verk. Den var dubbelt så stor som Morbror Oskars snögubbe. Det såg mer ut som en snögubbepappa och ett snögubbebarn.
”Oskar kommer bli så avundsjuk när han ser det här”, skrockade Milla. ”Åh, kan vi inte göra en snögumma istället?” Sarah skrattade.
”Visst. Hur ser de ut då?”
”De har bröst givetvis.” Hon tog upp mer snö och började kleta på bröst på snögubben. ”Och inte nån kvast.. Jag ska leta rätt på nåt coolare.”

.

Inga kommentarer: