söndag 4 december 2016

Julklappsintervjun: Bitte Andersson

Idag kollar vi läget med serietecknaren och regissören Bitte Andersson!

Bitte Andersson. Foto: Alexi Carpentieri

Hej Bitte! Vad gör du just nu? 
- Jag tecknar på mitt debutseriealbum Plejaderna, som handlar om en 75-årig flata som motvilligt flyttar in på ett HBTQ-äldreboende. Hon har levt i garderoben med sin ”väninna” hela sitt liv, men sedan väninnans död för 8 år sedan har hon varit djupt deprimerad och isolerad. Boken handlar om att finna sitt community och våga återvända till livet efter en stor sorg. Karaktärerna och ramhandlingen är helt påhittade, men deras minnesepisoder har jag fått genom intervjuer med ett gäng HBTQ-pensionärer. Jag ville berätta deras berättelser, utan att utlämna dem som personer. Projektet är raka motsatsen till mitt förra projekt - den lesbiska actionkomedimusikalen Dyke Hard.

Vilka är dina lesbiska julklappstips? 
- Biljetter till The Handmaiden, den koreanska versionen av Sarah Waters Fingersmith.

- Biljetter till Nour El Refais föreställning En komisk depression
http://blixten.se/nourelrefai

Hela Kakan, boken om Kakan Hermansson

- Ett bidrag till HBTQ-gruppen i nätverket Ingen människa är illegal, som arbetar politiskt för att synliggöra HBTQ-personers situation i asylprocessen, men även praktiskt med att stödja papperslösa HBTQ-personer.

- Den lesbiska erotiska serieantologin Freya från Bifrost books.

- Den lesbiska B-filmen Dyke Hard på dvd, som jag regisserat!

Lesbiska filmen Handmaiden har Sverige-premiär 27 januari

Inga kommentarer: