torsdag 1 december 2016

Julklappsintervjun: Sara Lövestam

Så här i juletider har vi tagit kontakt med några intressanta profiler för att se vad de har för sig och även passa på att be om några lesbiska julklappstips! Först ut är författaren Sara Lövestam. 

Sara julrimmar

Hej Sara! Vad gör du just nu?
- Jag är igång med flera boksläpp den här hösten. Dels Skarven, som är en barndeckare för 9-12-åringar, om barns hemligheter och vuxnas brott. Dels är det Luften är fri, den tredje delen i min tetralogi om den papperslösa svartdetektiven Kouplan. Och så två grammatikböcker, en för högstadiet (Grammatik och piraten som jagade mås) och en didaktisk bok för sfi-lärare och andra som lär ut svenska (Grammatikundervisning för sfi och sva).

Har du några lesbiska julklappstips åt våra läsare?
- Om jag ska slå ett slag för någon av mina egna böcker med lesbiskt tema, så är det Tillbaka till henne. Den har marknadsförts som en historia om kampen för kvinnlig rösträtt, och jag tror inte ens att alla vet hur mycket den cirklar kring Signes passionerade, lesbiska kärlekshistoria. Men bortsett från mina egna alster, vill jag rekommendera en gåva till RFSL Newcomers, som är ett nätverk för och med asylsökande, papperslösa och nyanlända hbtq-personer i Sverige. Är man mer inne på prylar, föreslår jag en lesbisk t-shirt.


Inga kommentarer: