söndag 7 augusti 2011

Filmsöndag

Regnet vräker ner över Stockholm. Alltså är det en perfekt dag för att gå på queer filmfestival inne i biomörkret!

På Södra teaterns stora scen är det du kan se filmerna och biljetten kostar 60 kr per film eller 150 kr för en heldag. Cinema Queer har valt att fokusera på unga filmskapare och både svenska och utländska stjärnskott inom queerfilmen visar upp sina verk som demonstrerar öppenhet både till form och till innehåll. Det utlovas varulvar, magiska vindar och mörka tankar.

Under dagen visas bland annat Xavier Dolans prisbelönade och kritikerrosade film "Jag dödade min mamma", rykande färsk kortfilm från queerälskande produktionsbolaget Tjockishjärta och kärleksfulla "A safe place for the wild" av debuterande Hanna Högstedt. Dessutom videokonst från "Where dreams cross" och normalteatern Per.Får.Mens, gäster, regissörssamtal och happenings.

Program översikt:

14.00 – 15.10 Tjockishjärta
Produktionsbolaget Tjockishjärta presenterar ett urval filmer + efterföljande samtal.

15.20 – 16.35 A safe place for the wild
Följs av regissörssamtal med Hanna Högstedt.

16.45 – 17.15 Per.Får.Mens
Normal teater.

17.30 – 18.00 Where dreams cross Konstfilm

18.15 – 19.50 Jag dödade min Mamma

20.00-20.10 * Spoken word med Alma Kirlic i Södra Bar!

20.15 – 21.15 - samtal om queerfilmen i Sverige med utgångspunkt i Sommarens biosuccé Kyss mig.

21.30 – 23.10 –Too Much Pussy! Feminist Sluts in the Queer Show X.

.

Inga kommentarer: