måndag 7 juli 2014

Sommarfesten, del 3 av 7


Solen glittrade över Mälarens vatten och ölet och vinet flödade ombord på den lilla båten som skulle ta oss till festen. Jag satt med Anette och Lina och några andra av de yngre kvinnorna på vår avdelning vid ett bord. Ellie hade hamnat i andra änden av båten. Nåja, det var inte det här som räknades. Det var ikväll jag ville sitta bredvid henne, vid middagen.
”Alltså, den där klänningen!” Lina skakade på huvudet. ”Ska du gå ut med något annat sällskap än vi eller?” Anette skrattade och jag log.
”Ja, det kanske jag ska faktiskt. Efter middagen.”
”Men vaddå?! Nej, du får inte smita iväg! Vi ska ju dansa!” Lina verkade redan lite i gasen. Det skulle nog gå bra att smita ifrån henne om några timmar. Hon skulle inte märka något alls när hon väl kommit igång på dansgolvet. 

Båten lade till vid en brygga nedanför en stor villa och vi klev iland. Det var lite roligt ändå, att se alla festklädda. Till och med de slafsigaste männen, som brukade gå runt i beiga t-shirts och urtvättade jeans på kontoret, hade letat fram finskjortor och kavajer. Tjejerna hade klänningar och de äldre damerna hade kjol eller finbyxa och pärlorna och kuvertväskorna hade kommit fram. Ellie steg ur båten nu. Hon hade en ärmlös klänning i en mjuk sandfärgad sammetston. Hennes mörka hår verkade ännu mörkare än vanligt och hon var uppsminkad och vackrare än någonsin. Det var nu jag måste ta chansen. Jag slöt upp bredvid henne och strök hastigt hennes arm. Rätt oskyldigt var det, tyckte jag själv. Det skulle kunna ha varit bara för att få hennes uppmärksamhet.

”Vad fin du är!”
”Tack! Du med! Helt grym den där klänningen.” Hon såg nästan beundrande på mig och jag blev så generad att jag tappade fattningen några sekunder. Som tur var fortsatte hon att prata.
”Har du varit här förut? Jag tror jag har varit på bröllop här någon gång.” Och så gick vi in i matsalen och satte oss tillsammans och jag hade lyckats. Ellie var min för resten av middagen. Jag var så nöjd att jag nästan inte brydde mig om att Översittar-Britt kom och satte sig på min högra sida.

 
.

Inga kommentarer: