tisdag 20 oktober 2009

Laura Hardenfast och mysteriet med den försvunna ringen, Del 3

Edward Browning lade på telefonluren och grymtade missnöjt. Kungen såg upp från sitt skrivbord.
”Vad är det Edward?”
”Vi skulle inte ha skickat den där gamla token att träffa Laura Hardenfast. Han började förhöra henne om hennes meriter varpå hon vägrade svara och sa att vi fick återkomma när vi bestämt oss. Walter är nu mycket förnärmad och rekommenderar oss att anlita någon som är äldre och mer erfaren.” Edward Browning gjorde citattecken i luften vid dessa sista ord. Kungen höjde på ögonbrynen men log.
”Men kanske han har en poäng?” Edward ruskade på huvudet.
”Nej. Miss Hardenfast är den bästa. Det är henne vi behöver. Men det är nog bäst att jag kontaktar henne själv.”
”Gör det du tycker är bäst Edward, men se till att hon kommer igång direkt och får alla resurser hon behöver. Lizzy vill så gärna gifta sig med den ringen. Vi måste göra allt för att hitta den.”
”Om någon kan hitta den så är det Miss Hardenfast”, sa Edward Browning och gick in på sitt arbetsrum och lyfte telefonluren.

”L H Byråtjänster”, svarade Laura Hardenfast i sin mobil på väg hem från ett träningspass på Centrum för självförsvar. Hon hade inget kontor, men sin mobil och sin handdator hade hon alltid med sig, vart hon än gick.
”Hej Laura. Hur mår du?”
”Edward, jag undrade just när jag skulle höra från dig.”
”Jag ber om ursäkt för Walter Munroe. Jag hade en del att stå i inför statsbesöket och kungen tyckte vi kunde låta Walter informera dig eftersom han redan visste allt.”
”Ingen fara. Ska jag hämta mina grejor och börja på studion direkt?”
”Det vore jättebra. Jag ska be Miss Brattling komma dit och släppa in dig.”

.

Inga kommentarer: