torsdag 12 november 2009

Fem frågar: Mian Lodalen

Mian Lodalen - författare, journalist, krönikör, debattör mm
Foto: Patrick Sörquist


-Hej Mian! Vad gör du just nu?

-Jag skriver på ny roman, förbereder en genusdebatt, spelar in teve, planerar ett projekt för kvinnor och barn som utsatts för mäns våld och gosar med min tjej och våra barn.

-Om du bara får välja en sak, vilket är det roligaste du gjort under hela din karriär?

-Oj, mycket. Men det får nog bli då jag skrev min debutroman, Smulklubbens skamlösa systrar.

-Nämn en människa du beundrar och varför!

-Pippi Långstrump: feminist, djurvän, revoltör, anarkist och emaptisk människoälskare. Och Emma Goldman, av samma skäl som ovan.

-Fem flator älskar lesbisk läsning. Kan du rekommendera någon bok med hbtq-tema?

-Med så här lite tid och spaltutrymme tipsar jag ju så klart om mina egna, Smulklubbens skamlösa systrar och uppföljaren Trekant. Humor i flatvärlden, det finns det ju alldeles för lite av. Och så tipsar jag så klart om allt med Jeanette Winterson. Himmel vilka bra böcker! Och klassikern Ensamhetens brunn av Radclyffe Hall. Läs!

-Vilken är din favoritfilm med hbtq-tema? Vad är det du gillar i den?

-Bound! Vad jag gillar i den? Allt!

-Vi har haft lesbiskt humortema på vår sida tidigare i höst. Kan du något flatskämt?

-Det får blir det som jag sa när jag tog emot priset Årets bok för Smulklubben: "Heterosexuella kvinnor kommer till himlen- lesbiska kan komma hur många gånger som helst."
.

Inga kommentarer: