tisdag 5 maj 2009

Pyrets miljoner, Del 2

När Pyret vaknade nästa morgon kände hon sig tom. Hennes tankar drogs till Kim. Kim bodde tre hus bort på samma gata och Pyret hade lärt känna henne på en picknick ett år tidigare. De hade varit bästa vänner sedan dess.

Kim såg lite förvånad ut när Pyret ringde på med oborstat hår klockan åtta en söndagmorgon, speciellt som Pyret aldrig brukade lämna sängen innan tio på helgen.
”Miriam”, sa Pyret och Kim nickade.
”Jag gör lite te åt oss” sa Kim och tassade ut i köket i pyjamasen. De satte sig i Kims soffa och Pyret berättade. ”Så nu bor hon hos Erika”, sa Pyret.
”Det kommer inte funka många dagar”, sa Kim och sörplade på sitt te.
”Vad menar du nu”, undrade Pyret.
”Erika och Miriam är slackers båda två. De utnyttjar andra för att slippa göra nåt själva. De kommer inte stå ut med varandra många dagar.”
”Jag vet att du inte gillar Miriam..”, började Pyret.
”Nej. Lyssna på mig nu”, sa Kim. ”Jag borde ha bankat lite vett i din skalle för längesen. Miriam är inget att ha. Hon är nöjd så länge du kryper för henne, så länge hon kan trycka ner dig. Hon älskar att utöva makt över andra. Men du är alldeles för bra för henne, förstår du?”
Pyret suckade och lutade sig mot Kims axel. Kim lade sin arm om henne.
”Ja, jag förstår”, sa Pyret.
”Bra. Så när hon kommer tillbaka om några dagar, när Erika slängt ut henne, vad gör du då?”
”Öh..”, sa Pyret som plötsligt kände sig väldigt trött och avslappnad i Kims närhet och hade slutat lyssna.
”Då tar du inte tillbaka henne. Lovar du det?”
”Jag lovar”, sa Pyret. Kim nickade och började stryka hennes hår. Hon njöt.
”Vet du vem jag sprang på igår”, sa Kim.
”Johanna?”, gissade Pyret eftersom det var Kims ex.
”Mm. Och vet du vem hon hade med sig?”
”Nej?”
”Inte tjejen som hon lämnade mig för… utan tjejens syster!”
”Wow. Men.. var de inte bara ute och handlade tillsammans då?”
”Tveksamt. De kysste varandra.”
”Ah…”. Pyret försökte låta intresserad och upprörd men hon märkte att hon inte lyckades något vidare. Kim märkte det också och skakade på huvudet.
”Var inte ledsen, mitt lilla Pyre”, sa Kim. ”Även om du inte förstår det just nu så är det här en bra sak. Och en bra sak kommer sällan ensam vettu”, lade hon till och blinkade mot Pyret.

Inga kommentarer: