söndag 13 juni 2010

Vintervin av Katherine V Forrest

Originaltitel: Curious wine
Utgivningsår: 1983
Om författaren: Katherine V Forrest föddes 1939 i Canada. Hon är mest känd för sina åtta romaner om den lesbiska polisen Kate Delafield.
Författaren om boken: "I think it's political as hell... Here were two women who had a lot of choices in life, a lot of options, and out of all of those options they chose the hardest one, which was to love each other."


Katherine V Forrests erotiska kärleksroman Vintervin är en riktig kultbok som lästs av miljoner människor. Därför var det med viss respekt jag öppnade pärmarna och började läsa. Den var inte riktigt som jag hade väntat mig.

Boken handlar om Diana Holland, som just lämnat sin man efter att han varit otrogen. Hon åker med en väninna på vintersemester och får bo i hennes vänners stuga tillsammans med några andra kvinnor hon inte träffat förut. Det är där hon lär känna den vackra Lane Christiansen och börjar känna saker hon aldrig känt för en kvinna förut.

Det första som slog mig var beskrivningen av kvinnornas kläder: ”Mörkt gröna byxor med perfekt passform och en kamelhårsjumper följde mjukt Lane Christiansons konturer” och ”Vivian rättade till kavajen på sin skotskrutiga byxdress”. Ja, man får tänka på att boken skrevs i Canada i slutet av 70-talet, men om man inte vill tänka sig att man ser en gammal amerikansk tv-serie så kan ett tips vara att i fantasin byta ut kvinnornas kläder mot något man själv gillar bättre.

Vi får veta lite grann om kvinnorna, men bara precis det som krävs innan det sätter igång. Vilket? Allt sexet förstås! Nästan hela boken består av sex och åtrå. Det är som att ha stigit in i Katherines privata sexfantasi. Hon vill ha med precis allting som hon tycker är sexigt och romantiskt i den här historien. Ni kanske har sett barnprogrammet ”Fem myror är fler än fyra elefanter”, när Brasse ska baka sockerkaka och lägger i korv och kola i den eftersom det ju också är gott? Lite så känns det att läsa Vintervin.

Ibland tycker jag att jag hamnat i en tantsnuskbok. En lesbisk tantsnuskbok. Men lite spännande och romantiskt får jag ändå erkänna att det är. Förutom sex tror jag att Katherine gillar att spela blackjack och ägna sig åt sensitivitetsövningar för det har hon klämt in lite mellan sexet. Hon gillar INTE skidåkning.

Det här är inte en bok där jag njuter av det vackra språket och hur skickligt hon skriver. Nej, det är nog sexscenerna och beskrivningarna av åtrå, attraktion och fascination som läsarna är intresserade av när de köper den här boken. Och så var boken förstås banbrytande för sin tid, så jag läser den lite för sent. Det sägs att den redde ut många missuppfattningar om homosexualitet och lesbiska förhållanden och det är förstås en mycket bra sak.

Av: Angelica

Vill du recensera en bok du läst? Eller har du något lästips åt Angelica? Lämna en kommentar eller skicka ett mail till 5flator@gmail.com!

.

Inga kommentarer: