måndag 27 januari 2014

Sätta segel, del 8 av 15


”Så.. ingen lycka med sömnen idag heller?” Adele lät mest road när hon dök upp vid hennes sida i en beige kjol och en ljusblå topp som var prydd med påsydda tygdetaljer över ärmarna. Hon såg ut som hon skulle på en finare sommarfest, medan Malin kände sig nyvaken och ful.
”Nej, inte än”, sa Malin och försökte sig på ett leende, som nog inte lyckades vidare bra.
”Du har gråtit.” Hon såg med ens orolig ut.
”Ja, men det är ingen fara. Jag hade en dålig dröm bara. Det känns redan bättre.”
”Har du redan glömt vem du pratar med?”
”Nej, jag minns exakt vem jag pratar med och därför behöver vi inte prata mer om det här nu.” De gick tysta en stund längs vägen och Adele öppnade munnen för att säga något, men sedan stängde hon den igen. Sedan kunde hon inte hålla sig längre.
”Malin... Det jag menade förut var inte att jag aldrig någonsin vill prata med någon om hur de mår. Jag menade bara att det finns vissa extrema människor, som aldrig någonsin vill sluta prata och som ser det som min plikt att lägga allt annat åt sidan och bara lyssna på dem, fastän jag inte är på jobbet och de inte är mina klienter.”
”Jag förstår.” Malin sparkade på en sten. Hon hade ingen lust att prata om sina problem ändå.
”Är det något jag kan göra?”
”Nej. Jag hade ett tufft uppbrott för ett halvår sedan bara, och ibland gör det sig påmint, men jag har tagit mig igenom det värsta, så nu mår jag faktiskt ganska bra. Det var en jobbig dröm bara, som kom lite för nära.”
”Vad handlade den om?” Adeles mjuka röst var sådär behagligt lugn igen och Malin märkte att hon var på god väg att öppna munnen och berätta varenda detalj, men hon hejdade sig.
”Det spelar ingen roll. Jag är mest trött på allt ältande som min hjärna ägnat sig åt alldeles för länge. Jag vill vidare nu. Framåt.”
”Okej.” Adele nickade och pekade på ett träd längre fram vid vägens högra sida. ”Har du sett den där eken? Den är gigantisk! Och jättevacker. Hur gammal tror du att den är?”

.

Inga kommentarer: