tisdag 16 februari 2010

Flicka i turkost, Sista delen

Jag tror det var ungefär så det gick till när jag träffade Johanna. Nu har det gått exakt två år sedan jag gav henne en chans till. Jag sitter i en bungalow på stranden, ute på den lilla balkongen i den svalkande kvällsluften. Det är en fin balkong och utsikten är bland det vackraste jag har sett. Nedanför mig ligger den vita sanden och vågorna sköljer över den med rofyllda andetag. Framför mig växlar vattnet från turkost till blått och längre neråt ön reser sig mäktiga berg ur den gröna djungeln. Johanna tar en dusch. Vi ska ta en drink på balkongen och sen ska vi gå ut och äta. Det tror hon i alla fall. Jag har en ask i fickan och jag är mer nervös än jag varit i hela mitt liv. Jag borde kanske inte vara nervös för jag vet att hon älskar mig, men det hjälper inte att jag tänker så. Jag är nervös ändå. Jag hör hur hon kommer ut ur badrummet. Jag vänder mig inte om. Hon klär på sig. Garderobsdörren öppnas och stängs. Nu hör jag hur hennes steg närmar sig. Hon kommer ut på balkongen och lägger sina händer på mina axlar. Hon kysser min nacke. Jag lutar mig bakåt, njuter och ler. Sedan sätter hon sig mittemot mig och ser på mig med värme i blicken och hon är så vacker i den där turkosa klänningen. Jag tar fram min ask, öppnar den och lägger den framför henne.
“Vill du gifta dig med med mig”, undrar jag. Och det vill hon.


.

10 kommentarer:

Sara sa...

Tack för en fin novell =).

Sandrine Enryd Carlsson... sa...

Oj, vad snabbt slutet kom! Men jag gillade det! :D Det har varit extra roligt att gå till gymmet och träna när man haft den här i huvudet! Tack för en bra novell och en ny skjuts till dagdrömmarna!

Fem flator sa...

Jag gillade tanken på hur ett möte, bara sådär, någonstans, kan leda till något man inte alls tänkt sig just då. Så det var därför jag gjorde ett hopp långt fram i tiden, för att man skulle få se vad det där mötet ledde till. =) Så... ta vara på de där mötena. Kanske är du om två år gift med den där söta tjejen du träffade i fruktdisken på ica. ; )

/Skorpan

mademoiselle sa...

Nah :) Blir glad av dina fina noveller!

Fem flator sa...

Tack fröken. =)

/Skorpan

Jademyr sa...

Riktigt trevlig läsning! Men ack så kort. Längtar redan till nästa gång det bjuds på noveller!

Fem flator sa...

Har Jademyr läst alla de tidigare novellerna? Annars går de att hitta under etiketten "Novell" i högermarginalen!

Hälsn Angelica

Anonym sa...

Ja, jag har läst det mesta. Men jag måste säga att Flicka i turkost är min favvis. Kan ni inte göra en fortsättning?! =)

Fem flator sa...

Skorpan är inte så mycket för det där med fortsättningar har jag märkt. Men man vet ju aldrig. =)

/Nisse

Ragnhild sa...

Söt. Men den hade inte alls samma flyt som vissa tidigare. Men samtidigt hade den nåt annat jag gillade som jag inte kan sätta fingret på... =)