måndag 26 juli 2010

Fem pratar Pride med besökarna i Pride House

Fem gick runt i Pride House och pratade med några besökare för att höra vad de tänkt göra under festivalen. (De förklarande texterna inom parentes i intervjuerna har vi tagit från Pride programmet.)



-Hej Karin, vad gör du på Pride i år?
- Jag kan bara vara här i början av veckan, så jag tänkte hänga här i Kulturhuset på eftermiddagarna och sen se om jag hittar några fester. Tex Tryckarfesten är den jag satsar mest på. (Tryckarklubben på Högkvarteret spelar dina tryckarfavvisar. Hela natten lång.)
-Dansa tryckare, är det din grej?
-Nja, men det kanske kan bli.
-Om du hittar nån trevlig att dansa med?
-Precis.
-Och vad kommer du se här i Pride House?
-Jag kommer gå på lite roliga saker som uppträdanden och inte så mycket superakademiskt och seriöst. Lite mer underhållning. Nu ska jag se på Mian och Maria Sveland. Jag tyckte det verkar kul.



-Hej Malin, vad ska du göra på Pride i år?
-Vi kom precis nu så vi håller på att kolla igenom schemat. Jag kan tyvärr bara vara här måndag och tisdag för jag sommarjobbar i Jönköping sen.
-Vad ska ni lyssna på idag?
-Det finns jättemycket olika grejer så det är svårt att bestämma sig, men vi tänkte gå runt på så mycket som möjligt och bara kolla.



-Hej Johanna! Vad har du siktat in dig på i år?
-Det mesta som händer här i Pride House. Jag har inte riktigt hunnit läsa programmet än, men nu ska jag gå och se Mian Lodalen och Maria Sveland i alla fall.




-Monika och Carolina, Har ni varit och lyssnat på något i Pride House idag?
-Ja, vi har just varit på Publika psykfall. (Ett samtal om vem som egentligen ska få makten att göra skillnad mellan "sjukt och friskt")
-Är det något mer ni vill se?
-Flashmob härute tänkte vi kolla på. (Vid en exakt tidpunkt brister alla ut i dans och ingen kan missa att stan är full av flator, transpersoner, queers, bin och bögar som kräver mer plats och mer makt) Och Poly och etik. (Polyamorös och trogen: Ett seminarium om etik i förhållanden som ligger utanför heteromallen) Och Blatteseparistiskt samtal (Hur vi hanterar rasism bland vänner och partners). Vi kollade programmet i morse så vi kommer mest gå omkring och kolla läget.

.

Inga kommentarer: