onsdag 7 juli 2010

Moas favoriter: Bad girls

Radioprogramledaren Moa Svan älskar tv-serier och i Fems lesbiska tv-seriespecial har vi bett henne berätta om några av sina favoriter!

För mig är tv-serier är starkt beroendeframkallande. Har jag en hel box som väntar så är det svårt att vilja göra något annat. Six Feet Under, var en sån serie, men värst av alla har nog Bad Girls varit. Jag är avundsjuk på de som inte har sett den! Jag var så sjukt hooked av denna serie att jag mitt i sommaren, satt uppe till klockan tre eller fyra vissa nätter, för att jag var tvungen att se nästa avsnitt. Efter att ha sett varje avsnitt läste jag även de förtydligande och många gånger roliga kommentarerna på afterellen.com. Deras re-caps blev som en kompis att titta ihop med.

Bad Girls är alltså helt sjukt spännande. Den har cliffhangers, crazy bitches och en omöjlig kärlekshistoria som man bara får glimtar av ibland. Det här är visserligen en mainstream-såpa som vi sett tusen gånger förut, men i hela tre säsonger får vi följa den romeo-julia-aktiga romansen mellan fången Nikki och chefen Helen. De är även de två enda genomsympatiska karaktärer som serien har. I många andra fall när en mainstream-serie har med lesbiska inslag så är de ju antingen galna och/eller försvinner efter typ tre avsnitt. Det tycker jag är sjukt härligt!

Jag älskar både Nikki och Helen. Nikki, för att hon begått ett hjältemodigt brott, dvs hon är inte en psykopat-brottsling som gillar att se folk brinna upp. Hennes flickvän blev utsatt för ett våldtäktsförsökt av en polis, och när Nikki räddade henne genom att slå en flaska i huvudet på honom, så avled han. Som ni kanske fattar så är det inte så poppis att ”kill a copper”, som de säger. Hon hamnar därför på en avdelning ihop med en massa psykopat-brottslingar som mest är intresserade av droger och att få ligga den vidriga fångvaktarchefen. En karl som har sämre kvinnosyn än Paolo Roberto. Han ger även Helen ett helvete.

Helen är chefen som vill förändra fängelset, som tror på att fångarna är människor, som ska kunna återvända till samhället igen. Samtidigt jobbar hon inom systemet och blir en del av det som hon föraktar. Något av det första som händer under Helens första arbetsdag är att en fånge avlidit i cellen. Hon var gravid och fick missfall. När hon ropat på hjälp lät fångvaktarna henne förblöda, eftersom hon tydligen ”fejkat” förut.

På morgonen blir det uppror, som leds av Nikki. Helen och Nikki hamnar på så sätt i clinch med varandra från dag ett. En av dina, dödade en av mina, menar Nikki. Och Helen får därför försvara det som hon själv är emot. Men när Nikki sätts i isolerings-cell väcks sympatin hos Helen… Och jag ÄLSKAR det! Dessutom så gillar jag hela den här historien om hur en stark kvinna som i början är too good to be straight faktiskt BLIR kär i en kvinna. Utan att förstå det själv, hur gulligt är inte det? Fängelsechefen blir kär i en kvinna. Och i en fånge, i sitt egna fängelse. Magiskt!



Moa Svan.
Foto: Johan Ljungström/Sveriges Radio.

.

1 kommentar:

Ragnhild sa...

Agree. Serien är helt underbar. Särskilt Helen & Nikki.

Minns sommaren när jag väntade och väntade på att få tag på sista säsongen. Vet inte hur lång tid det tog innan den först släpptes på dvd tills man äntligen kunde hitta en torrent =)

(Och Nikki slog först flaskan i huvudet på polisen och när han bara skrattade åt henne körde hon den i halsen på honom... Om jag inte minns fel... =)