måndag 2 februari 2009

Ibland möter jag henne på gatan på kvällen

Ibland möter jag henne på gatan på kvällen, hon med det långa svarta håret. Hon går uppför Götgatsbacken när jag går nerför den. Kanske bor hon i närheten av mitt jobb. Kanske bor jag i närheten av hennes. Det händer ofta att våra blickar möts. Då ler vi mot varandra. Jag vet inte vad det betyder. Kanske bara: Hej, min okända vän, där är du igen. Ibland tänker jag på henne en stund till, efter att hennes blick släppt mig och hon försvunnit bland människorna. Jag fantiserar om vem hon kan vara och vad hon gör. Ibland tänker jag mig att hon är personlig assistent till någon handikappad, för hon ser så snäll och omvårdande ut. Och så har hon en pojkvän som också är jättesnäll, som hon går hem till när hon slutat vara snäll på jobbet och sedan är de snälla mot varandra resten av kvällen.

Men vissa dagar ser hon inte bara snäll ut. När hon är sminkad och finklädd ser hon spännande ut. Då är hon fotograf eller affärskvinna och hon är på väg hem till sin flickvän som kommer skälla ut henne för att hon är sen, men hon förklarar att hon blev fångad i ett spännande uppdrag som hon bara inte kunde gå ifrån och flickvännen förlåter henne och de älskar på soffan.

Ikväll möter jag henne inte i Götgatsbacken, flickan med det långa svarta håret, men jag är ändå på gott humör för jag ska träffa Nicky och vi ska dricka vin på Hedengrens. Jag har inte känt Nicky länge, men vissa människor är så lätta att få kontakt med. Nicky sprudlar alltid av glädje och energi och ser aldrig några hinder. Jag känner att det smittar av sig på mig när jag umgås med henne och jag tycker om det.

”…och sedan kysser jag honom och då brakar golvet och vi faller tre våningar!” Nicky är alldeles uppspelt. Allt hon någonsin har velat är att bli skådespelerska och nu har hon fått chansen, i en alldeles riktig film, en sån där med budget.
”Du måste komma och titta! Lova att du kommer och tittar”, säger Nicky och tar min hand.
”Javisst. Men får man det då?”
”Jadå. Det kan jag fixa. Ska vi inte ha ett glas vin till?”

Inga kommentarer: