fredag 6 februari 2009

Ibland möter jag henne på gatan på kvällen Sista delen

Ibland möter jag henne på gatan på kvällen, Samantha med det långa mörka håret, men jag låtsas gå i mina egna tankar eller så tittar jag åt ett annat håll. Nicky försökte ringa mig ganska många gånger. Sedan kom hon förbi på caféet, men jag sa åt henne att gå sin väg och då gjorde hon faktiskt det, utan att protestera eller fråga varför jag var arg. Nu ser jag Samantha komma över krönet. Hon är vacker och farlig idag. Det gör lite ont i mig. Jag tittar åt ett annat håll och håller mig på den andra sidan gatan. Plötsligt är hon där och drar tag i min arm. Jag tittar argt och förvånat på henne.
”Jag måste bara veta om det är sant”, säger hon.
”Vilket är sant”, säger jag argt och drar åt mig armen.
”Eftersom allt annat hon sagt visat sig vara lögn så.. Hade du ett ex som hette Irma?”
”Va? Irma?” Jag förstår inte vad hon pratar om.
”Hur tog det slut mellan dig och ditt ex?”
”Men.. det var väl inget speciellt. Vi var tillsammans ganska länge men upptäckte till slut att vi hade blivit vänner istället.”
”Träffar du henne fortfarande?”
”Jadå. Jag är faktiskt bjuden på hennes bröllop i sommar. Varför frågar du allt det här?”
”Hon har lurat mig”, säger Samantha stelt.
”Vem har lurat dig?”
”Nicky.” Jag tittar oförstående på henne. ”Hon snackade en massa skit om dig. Om hur du varit otrogen mot din flickvän och en massa annat. Och så sa hon att du hade tyckt att det var jobbigt att jag hängde hos dig på caféet jämt. Det lät så konstigt och jag tänkte fråga dig om det, men hon är ju din vän och om du inte ville att jag skulle komma…” Jag skakar bara på huvudet.
”Jag har aldrig nånsin sagt nåt sånt. Hur kunde du tro att..? Jag menar, märker du inte..”
”Vad?”
”Hur glad jag blir. Varje gång du kommer.” Hon sväljer och ler lite mot mig. ”Jag känner mig som en stor idiot”, säger hon och suckar.
” I så fall är jag en också. Jag litade på henne.” Samantha tittar upp på mig.
”Dora, skulle du kunna tänka dig att äta middag med mig i helgen?”
”Ja”, säger jag. ”Det skulle jag kunna tänka mig.”

Inga kommentarer: