fredag 6 mars 2009

Alexandra Clarasdotter, Del III

På måndagen kände Alexandra plötsligt att hon fått nog av soffan och gick upp på vinden och slog på datorerna. Det trillade direkt in ett mail i hennes EI-brevlåda. Det verkade handla om ett förslag till produktutveckling. Hon höjde på ögonbrynen. En anställd på EI, med namnet Emmy Grünwald, hade lämnat ett mycket utförligt och intressant förslag på hur elcentralen Energy Saver 3000 förbättras. Hon hade till och med skickat med nya ritningar. Alexandra tittade nyfiket igenom dem. Hon hade aldrig varit med om att någon av de anställda på EI själva hade tänkt ut förbättringar och till och med själva löst problem och gjort en ny ritning. Nej, de ställde ibland frågor om vad som kunde vara möjligt att göra, men oftast hörde de bara av sig och ville höra om de fick använda något billigare material eller om hon kunde rita om maskinen så att den skulle vara lättare att tillverka. Hon lyfte luren och slog Saras nummer.

”Sara, vem är Emmy Grünwald?” Hon hörde Saras stämma skratta i andra änden.
”Hej Alex. Jag försökte ringa dig igår, men du svarade inte.”
”Nej nej, men.. det där tar vi sen. Vem är den här Emmy?”
”Henne anställde vi för ett halvår sen. Hon verkar vara väldigt duktig för nästan alla jag pratar med vill ha henne som ny chef för konstruktionsavdelningen nu när Anki slutar. Men jag vet inte, det finns ju många som varit här mycket längre. Jag tänkte prata med dig om det senare. Anyway.. Varför frågar du?”
”Tillsätt henne som chef.”, sa Alexandra frånvarande, fortfarande med ögonen på ritningen på bordet bredvid henne.
”Lika hemlighetsfull som vanligt”, suckade Sara. ”Men vill du ha henne som chef så får det bli så.”
”Ja. Men höj hennes lön redan nu. Säg att ledningen uppskattar hennes initiativ”, sa Alexandra och log för sig själv.
”Ledningen ja, som jag ibland anses ingå i?”, suckade Sara. Alexandra skrattade.
”Förlåt Sara. Men jag lovar dig, hon är värd en löneförhöjning. Du skulle se ritningen jag just fick på mailen.”
”Det skulle nog vara rätt meningslöst att visa mig den”, skrattade Sara. ”Men nu måste jag gå. Måndagsmöte du vet…”
”Just ja.”
”Har ledningen, aktieägarna eller researchavdelningen något de vill framföra på mötet, förutom sitt val av ny konstruktionschef?”
”Nej. Idag känner vi oss alla nöjda och glada.”
”Bra det. Då hörs vi senare.”

Inga kommentarer: