söndag 29 mars 2009

Berättelsen om Lucy, Del 4

”Jag måste gå nu”, mumlade Lucy och gick med snabba steg ut genom dörren och bort från caféet. Medan hon gick genom stan och njöt av hur vårsolen värmde hennes kinder försökte hon förtränga mötet med boktjejen och istället koncentrera sig på vad hon skulle handla till middagen.

Det var inte förrän nästa morgon, när hon skulle packa gymkläderna i väskan som hon märkte det: skrivboken var försvunnen. Direkt tänkte hon på den påstridiga boktjejen. Men hur hade hon i så fall fått tag på boken? Kunde hon ha snott den ur Lucys väska medan de pratade? Det kändes inte som att de hade stått så nära varandra. Hade Lucy glömt den på bordet? Fast det hade hon aldrig gjort förut. Varför skulle hon ha gjort det nu? Kanske den föll ur väskan när hon plockade upp boktjejens papper. Lucy kramade ihop en tidningssida till en boll och kastade den mot returpappershinken. Vad skulle hon göra nu? Strunta i skrivboken och bara köpa en ny? Men hon kände sig orolig för den, som om hon hade lämnat sin baby nånstans på stan. Nu låg den någonstans och kände sig övergiven. Hon skakade på huvudet. Det är bara en sak. Den känner ingenting. Men ändå…

Lucy gick till gymmet och slamrade argt med vikterna i alla maskinerna. Sedan gick hon till tisdagscaféet på en onsdag. Hon gick fram till Angie i kassan och frågade om hon hade hittat någon skrivbok.
”Ja, det har jag. En lila? Ja, jag gav den till Felicia. Hon sa att hon visste vems det var.”
”Felicia?”, upprepade Lucy.
”Ja.. hon som brukar sitta där i hörnet och läsa, du vet.”
”Jo.. jag vet..”, mumlade Lucy. Hon kände sig arg. Den där boktjejen hade snott åt sig boken och läst den mot Lucys vilja. Hon gick med beslutsamma steg vidare längs gatan mot Söderstedts förlag och klev in i receptionen.
”Jag vill träffa Felicia.”
”Jaha, har du bokat en tid?”, undrade den leende receptionisten med sin konstgjort trevliga receptioniststämma.
”Nej, jag vill inte ha nån tid, jag vill bara ha tillbaka min bok.”
”Jaha.. är det ett manus du har skickat in?”, försökte receptionisten igen och Lucy såg hennes frågande ögon genom den leende masken.
”Nej. Kan du bara säga till henne att tjejen från caféet är här och vill ha tillbaka boken hon har tagit.”
”Jaha…”, sa receptionisten och gav nu upp alla försök både att försöka förstå och försöka le. ”Jag ska se om jag kan få tag på henne.” Hon gick bort till ett bord längre in i receptionen och lyfte luren på en telefon. Lucy såg hur hon pratade en stund med någon. Sedan kom hon tillbaka till Lucy igen.
”Felicia kommer ner om två minuter. Vill du inte sitta ner så länge?”
Lucy gick utan ett ord och satte sig i en fåtölj mittemot receptionsdisken. Strax därefter dök boktjejen upp i dörröppningen.
”Vilken överraskning. Angie berättade att vi hittade din bok förstår jag? Kom med upp till mitt kontor så kan vi prata lite”, sa Felicia och gjorde en gest mot hissen.
”Jag hinner inte prata. Jag skulle bara vilja ha tillbaka boken tack”, sa Lucy.
”Ja.. nu har jag den ju inte med mig ner..”, sa Felicia och log.


Fråga 4: Vad händer sen?

Andie 1: Felicia erbjuder sig att köra Lucy hem

Andie 2: Felicia och Lucy fastnar i hissen
Angelica 1: Felicia förför Lucy på kontoret
Angelica 2: Felicia bjuder ut Lucy på en dejt
Emma 1: Felicia säger att hon vill ge ut Lucys bok
Emma 2: En okänd snygging kommer in och stör mötet
Nisse 1: Det blir strömavbrott
Nisse 2: Lucy blir erbjuden jobb hos Felicia

Inga kommentarer: