måndag 6 juli 2009

Flatorna diskuterar: Vad är gaydar?

Apropå vårt förra diskussionsämne undrar signaturen Signe vad gaydar är. Eftersom vi gärna vill ge ett korrekt och utförligt svar började vi med att tillfråga den alltid lika tillförlitliga och ovetenskapliga källan weblexikonet Wikipedia:

Gaydar är en sammanslagning av orden "gay" (ursprungligen engelsk benämning för homosexuell) och "radar". Begreppet syftar på en påstådd intuitiv förmåga att avgöra om en person är homosexuell. Kritiker menar att begreppet stärker fördomar om att homosexuella nödvändigtvis har särskilda egenskaper eller särskiljande drag.

Och vad tycker 5?

Emma: Jag tror inte att det finns nån gaydar.
Nisse: Klart det gör! Vissa människor är ju grymma på att identifiera flator!
Emma: Nja, som jag ser det finns det två sorters människor som tror att de har gaydar.
Andie: Låt höra!
Emma: Dels finns det människor som bara går på utseendet. Ser de nån kortklippt tjej med hängiga jeans och tanktop så identifierar de henne som flata, fastän det kanske är hur fel som helst. Min kompis J har den stilen och blir ofta tagen för flata fastän hon inte är det. Mig däremot är det aldrig någon som kan identifiera.
Angelica: Och vilken är den andra sorten?
Emma: Den andra sorten är människor som är bra på att uppfatta stämningar, nyckelord, blickar… De är nyfikna och bra på att läsa av sin omgivning i allt de gör. Det är inte en egenskap som gäller just bara för att kunna identifiera eller flirta med flator.
Nisse: Jag vill inte uttala mig mer.
Skorpan: Du borde bli psykolog.


Testa din ”gaydar” här!

.

Inga kommentarer: