tisdag 27 april 2010

Berättelsen om Alex, Del 22

Carolin menar att vi måste supa oss fulla och prata skit om kvinnor resten av kvällen, men när vi kommer ut på gatan vinglar hon till på sina klackar.
”Oops, jag är visst lite yr.”
”Hur många glas champagne drack du", undrar jag.
”Två. Eller… tre? Kanske fyra. Jag råkade nog svepa ett på vägen ut.”
”Hade du ätit något innan?”
”Nej.”
”Okej. Då tar vi och käkar nåt innan vi super oss fulla.”
”Bra idé! Vart ska vi?”
”Jag vet ett mysigt café här framme. Dit kan vi gå.”

När jag öppnar dörren blir jag lite förvånad. Caféet är tomt i övrigt, men Jenny sitter och pratar med Soda vid fönsterbordet. Hon skiner upp när vi kommer.
”Hej, orkar du fixa två grillade baguetter”, undrar jag.
”Självklart”, säger Jenny och försvinner in bakom disken. Carolin slår sig direkt ner vid bordet mittemot Soda och räcker fram handen.
”Hej! Carolin”, säger hon. Soda flinar. Jag tror hon märker att Carolin är lite berusad.
”Soda. Trevligt att träffas”, säger hon och tar Carolins hand.
”Soda? Vilket roligt namn.” Carolin fnittrar lite och vi andra kan inte låta bli att dras med i hennes plötsligt glada humör.
”Hur går det”, frågar jag Soda. Hon nickar och ler.
”Bra.”
”Med vaddå”, undrar Carolin nyfiket.
”Jag är på avvänjning”, säger Soda.
”Oj. Från vad?”
”Flirtande”, säger jag. ”Soda brukar ge komplimanger till alla flickor, men från och med nu ska hon bara ge dem när hon verkligen menar det.”
”Åh, en komplimang skulle jag behöva nu. Kan du inte ge mig en?” Carolin tittar förväntansfullt på Soda. Hon rycker på axlarna och granskar Carolin uppifrån och ner.
”Du har en väldigt snygg kropp. Och så tycker jag om färgen på dina ögon. Speciellt det där stänket av grönt. Och du har ett smittande leende.” Carolin ser nöjd ut och Jenny kommer med våra baguetter.
”Vill ni ha något att dricka?”
”Har du vin”, undrar Carolin.
”Nej, egentligen inte. Men vi stänger nu och jag har några flaskor där bak. Men ni får dricka det ur tekoppar i så fall. Jag kan inte riskera att nån ser oss.” Jenny försvinner igen och när hon kommer tillbaka har hon en bricka med en tekanna och några koppar. Hon låser dörren och släcker i taket. Sedan tänder hon två värmeljus på bordet.
”Sådärja. Nu börjar det likna nåt”, tycker Carolin och hugger in på sin baguette.
”Te nån”, undrar Soda och börjar hälla upp vin i våra koppar.

.

Inga kommentarer: