lördag 10 september 2011

Allt de sade om Annika, del 13


Klockan var ett och Mary slängde besviket sin jacka över stolen när hon kom tillbaka från lunchrasten. Hon hade försökt få ur Fredde om han hört något nytt om Annika, men han verkade inte veta något. Eller så ville han inte berätta. Hon kunde inte hjälpa att känna det som om han dolde något för henne. Kanske ville ha vara solidarisk med sin vän. Eller skämdes han för honom? Det hade funnits så många tomrum i Freddes berättelse. Mary kände sig inte säker på om Albin var orolig för Annika eller om det var på grund av honom som Annika hade försvunnit.

Hon hämtade en kopp kaffe och sedan loggade hon in på datorn för att skriva vidare på sin artikel om löneklyftor på chefsnivå. Men det som mötte henne först var mailen i inkorgen och innan hon hunnit stänga ner programmet såg hon något som fick henne att spärra upp ögonen. Mitt bland alla jobbmailen i hennes inbox på tidningen fanns ett mail som bara hette ”Till Mary” och hade avsändaren ”Annika”. Det kunde förstås vara en annan Annika, intalade hon sig, för att inte bli för besviken. Men där var det, när hon klickade på rubriken. Ett mail från just den Annika som hade nästlat sig in i hennes medvetande och som inte ville ge henne någon ro. En hel sida full av bokstäver som faktiskt var skrivna bara till henne. Hon log åt det hon läste på den första raden. Jag vet inte om du minns mig... Om hon bara visste. Mary läste vidare med ett leende som liksom ville dra hennes mungipor ända upp till öronen. Det var riktigt, det hon hade känt. Annika hade också tyckt om att prata med henne. Annika ville träffa henne igen. Hon fortsatte läsa.

Mitt liv är lite stökigt nu. Jag har lämnat min pojkvän och ärligt talat så är jag lite rädd, för han är så arg och vill inte riktigt förstå. Jag bor hos en vän tills han har lugnat ner sig, men om du skulle vilja träffas så hittar vi något sätt att ses.

Mary andades in djupt och njöt av den lilla glödande boll som hade börjat snurra i hennes bröst. Sedan satte hon fingrarna till tangentbordet för att författa ett svar.

.

Inga kommentarer: