torsdag 11 juni 2009

Under ytan, Del 11

När Georgie hade lämnat hotellet körde hon ner till stan för att hitta en bokhandel. Hon hade längtat länge efter att få läsa andra böcker än kurslitteratur. Snart hittade hon en bokhandel med engelska böcker och började plocka på sig allt som verkade spännande. Vid lunchtid klev hon in på Sams kontor med en stor kasse böcker på armen.
”Men hej. Jag tänkte just ringa dig och se vad du hade för dig”, sa Sam.
”Jag har skaffat mig lite läsning. Och en blå vespa.”
”Oj. Du ligger inte på latsidan. Jag som trodde jag skulle få köra runt dig ett tag till.”
”Var inte ledsen. Du kan få köra runt mig lite ibland ändå. Är du ledig för delikat lunch?”
”Javisst. Men jag måste ta emot en buss klockan tre så vi får nog äta här i så fall.”
”Jag äter gärna här. Där borta i skuggan vid poolen ser skönt ut.”
”Det är mitt favoritställe. Gå i förväg du. Jag måste bara ge Max nästa veckas schema.”
Georgie gick längs poolen, bort till caféavdelningen. Hon hade knappt satt sig förrän en kille kom fram och frågade vad hon ville ha.
”Jag väntar på min kompis, men du kan ju få blanda till någon god alkoholfri fruktdrink så länge”, sa Georgie. Killen nickade och försvann. Georgie tittade på människorna runt poolen. Det verkade mest vara par utan barn och det var onekligen en helt annan stämning här än på Paradise Resort. Det kändes lugnare och lyxigare. Hon vände tillbaka blicken när hon märkte att någon satte sig ned vid hennes bord. Hon blev förvånad när hon såg att det var hennes korridorgranne Ingrid.
”Haai”, hälsade hon glatt och fällde upp solglasögonen. ”Är du här och hälsar på Sam?”
”Ja, du också?”
”Nej, jag jobbar ju här”, sa Ingrid. ”Jag börjar egentligen inte förrän klockan sju. Men vi har haft livräddningskurs idag så jag var tvungen att ta mig upp ur sängen. Jag har bara sovit fyra timmar så jag är lite trött nu. Jag ska försöka ta igen några timmar nu innan jag går på mitt pass.”
”Vad är det du jobbar med?”, undrade Georgie.
”Jag är bartender. Men ibland får jag rycka in lite och servera i restaurangen också.”
”Så vi har två bartendrar i huset?”
”Om du syftar på Niamh så är hon inte någon bartender. Hon skulle inte överleva tre minuter i min bar.”
”Åh. Sorry”, sa Georgie som trodde hon hade klampat i klaveret. Ingrid skrattade.
”Jag har inget emot Niamh. Hon duktig på många saker. Hon är en duktig fotograf, duktig på motorer och duktig på att charma kvinnor. Det sistnämnda kan i och för sig vara en bra tillgång i en bar.”
”Varför jobbar hon i en bar då?”
”Jag skulle nog vilja säga att hon jobbar i en juiceservering för barnfamiljer. Kanske att hon får hälla upp en och annan öl också. Det är rätt bra betalt, ganska slappt och hon behöver bara jobba 6 timmar om dagen. Och så har hon ju sin kompis Suzie där som hon kan jämföra erövringar med.” Georgie höjde på ögonbrynen.
”Är Suzie också gay?”
”Nej, Suzie erövrar män och Niamh erövrar kvinnor, så de slipper konkurrera.”
”Varför gör hon det?” Ingrid ryckte på axlarna.
”Jag vet inte. För att hon kan? För att hon gillar sex?”
”Men jag tror hon sa att hon hade en flickvän förut?”
”Ja, det har jag också hört. Men jag har svårt att se det framför mig. Niamh släpper aldrig någon nära sig. I och för sig lurar hon väl inte någon heller, för hon är ju rätt öppen med vad hon vill.”
”Så.. har du? Har ni..?” Ingrid skrattade igen.
”Nej. Aldrig. Jag är inte som hon. Som tur är är jag inte hennes typ heller så jag har faktiskt aldrig blivit utsatt för hennes flirtande.”

Inga kommentarer: