tisdag 2 juni 2009

Under ytan, Del 2

Taxin stannade framför Sams hus och Georgie hoppade ur. Han kom redan utspringande genom dörren och skrek. Georgie skrattade och släppte sina väskor. Han kramade om henne och lyfte upp henne i luften.
”Georgie! Min älskling! Jag har saknat dig så himla mycket!”

Han lyfte hennes resväska som om den vore fylld med bomull. Själv krängde Georgie upp sin stora ryggsäck på ryggen och gick med tunga steg efter Sam uppför stentrappan till övervåningen. På andra sidan gatan såg hon lyxhotellet där han hade sitt kontor och nedanför hotellet visste hon att den vita sandstranden och havet bredde ut sig.
”De har byggt det här huset bara för hotellets personal och reseledarna”, sa han. ”De kom över tomten billigt och de tyckte väl att det var praktiskt att ha oss nära. Jag får se hur länge det varar innan de kommer på att de skulle tjäna mer pengar på att hyra ut lägenheterna till turister. Men det finns förstås varken pool eller havsutsikt så det kanske inte är lika attraktivt.” Han höll upp dörren till lägenheten och Georgie steg in och såg sig om. Det var rent och öppet och liknade till en del hotellets rum, men Sams inredarfingrar hade varit där och lagt en mer personlig touch med gardiner, växter och prydnader.

Sam försvann ut i köket och kom tillbaka med en stor bricka med frukt och juice.
”Kom, vi sätter oss på balkongen”, sa han och försvann ut genom glasdörrarna. Georgie gick efter honom och slog sig ner i skuggan av taket vid det lilla träbordet.
”Du ser glad ut”, sa han. ”Är det skönt att vara frisläppt från skolfängelset?” Hon suckade lyckligt och lutade sig tillbaka i stolen.
”Det är så otroligt skönt. Och det är så roligt att se dig igen!”, Hon puffade till hans axel.
”Jag har verkligen sett fram emot att du skulle komma”, sa Sam. ”Jag har planerat allt!” Hon skrattade och norpade åt sig en bit honungsmelon.
”Jag hade inte förväntat mig något annat.”
”Jag har tagit ledigt i tre dagar, så idag tänkte jag att vi skulle åka till det nya shoppingcentret, så jag kan utrusta dig med nya snygga billiga kläder. Precis som jag misstänkte har du ju knappt något med dig”, sa Sam och pekade på Georgies resväska som tydligen inte var tillräckligt stor för att rymma en godkänd garderob.
”Äsch, jag kommer ändå bara ha bikini”, sa hon och blinkade.
”Tror du ja. Jag har längtat efter att få handla åt en kvinna. Jag har redan sett ut massor med saker som du måste ha.”
”Jag har saknat att ha dig som tar hand om mig”, sa Georgie leende.
”Jag har saknat att ta hand om dig”, sa Sam. ”Jag tänkte förresten att du kunde låna soffan hos mig idag för tjejen som skulle flytta ut hos Nico blev lite försenad och åker inte förrän i morgon.”
”Perfekt”, tyckte hon. ”Frukost hos Sam brukar vara en riktig höjdare.”
”De flesta människor har inte insett frukostens storhet. En frukost ska vara delikat och avnjutas i lugn och ro så att man blir på gott humör hela dagen och inte blir hungrig förrän det är dags för ens lika delikata lunch."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivna noveller. Ett tips är att du bör använda HAN och HON mer istället för att hela tiden skriva deras namn. Det blir lite jobbigt att läsa på så vis.

Skorpan sa...

Tack. Du har rätt. Det blev väldigt mycket namn i den senaste delen. Ska tänka på det i fortsättningen. =)