måndag 22 juni 2009

Under ytan, Del 18

De kom inte fram till hotellet förrän vid niotiden och det var proppfullt i restaurangen. Sam gick fram till en av kyparna och kom sedan tillbaka till Georgie.
”Radi säger att det kommer bli flera bord lediga inom en halvtimme. Ska vi sätta oss i baren så länge?”
”Ute? Jag vet inte. Jag fryser lite”, sa Georgie och lade händerna på sina bara axlar.”
”Jag hämtar en tröja åt dig på kontoret”, sa Sam och försvann iväg. Georgie gick ut i baren och satte sig hos Ingrid. Hon kände sig trött, men Ingrid verkade pratsugen för hon sken upp när Georgie kom.
”Hej”, hojtade hon glatt. ”Har ni varit på steamboat-kvällen?”
”Nej, vi kom just. Men vi tänkte gå dit när det blir något bord ledigt.”
”Ja, det var visst populärt. Det har varit helt dött här i baren hela kvällen. Vad vill du ha?”
”Jag vet inte. Ingen alkohol för jag är jättehungrig.”
”Juice? Cola? Jag har lite chips och nötter här också.” Hon plockade upp några små skålar och ställde dem framför Georgie.
”Underbart.”
”Jag såg att Niamh kom tillbaka idag.”
”Jaså?” Georgie spärrade upp ögonen. Ingrid såg intresserad på henne.
”Är det nåt mellan er?”
”Nej, vaddå?”
”Hon frågade efter dig. Hon försökte låta ointresserad men hon ljuger faktiskt inget vidare. Så vad är det som händer?” Georgie skrattade.
”Det har inte hänt någonting. Inget alls. Vi har bara pratat.
”Du menar att ni är vänner?”
”Jag vet inte om vi är vänner. Jo, kanske.”
”Det var nåt nytt”, sa Ingrid och såg inte alls övertygad ut. Georgie ryckte på axlarna och kände sig lättad när Sam kom gående med en tröja i handen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nja vet inte om man ska snacka just L-word men Skorpans noveller är som en riktigt bra tv-serie, åtminsonte 'Georgie under ytan'! Precis som man alltid vill att avsnitten ska vara längre på TV:n, och utan reklampaus, vill man ha längre inlägg - flera ggr om dagen. Så.. keep it up Skorpan! (Och de resterande fyra, fantastiska flatorna läser man gärna mer av!)

Fem flator sa...

Hej Anonym!
Roligt att du gillar långköraren Under ytan. Det mest spännande när Skorpan sätter igång att skriva är att hon själv aldrig vet vad som ska hända eller hur långt det kommer bli. Vi andra försöker också komma med inspiration och förslag till novellerna, men själva är vi inte några författare, förutom Emma kanske, men hon håller sig mest till poesi. Men snart får du nog se mer av oss för vi funderar på att börja med en Readers request där vi pratar om frågor som vi får på mailen eller som människor har googlat på när de hamnat på vår blogg.
/5 genom Angelica