fredag 26 juni 2009

Under ytan, Del 22

Framför dem låg en blå lagun. Niamh började dra av sig tröjan och shortsen så Georgie antog att hon skulle göra likadant. De stod i bikini i den vita sanden och tittade ut över det glittrande vattnet. Niamh vände sig mot henne och drog en djup lycklig suck. Hon trivdes här, ingen tvekan om saken. Georgie kunde inte låta bli att smittas av hennes glädje. Innan hon hann blinka hade Niamh tagit två snabba steg fram till henne, lagt armen om hennes midja och kysst henne hett. Georgie drog efter andan och kände hur hjärtat slog fortare, men Niamh hade redan släppt taget om henne igen. Hon satte sig ner i sanden och drog på sig simfötterna och justerade remmen på cyklopet. Sedan tog hon sin undervattenskamera och en liten påse och vadade ut i vattenbrynet.
”Kom Georgie. Jag ska visa dig mitt examensarbete.”
”Ditt vaddå?”
”Jag läser marinbiologi. Eller läste snarare. Jag har bara kommit drygt halvvägs. Jag kom liksom av mig när jag åkte hit ner. Men jag har studerat det här korallrevet hela tiden medan jag varit här.” Georgie skakade på huvudet och visste inte om hon kände sig arg eller glad. Under hela tiden de hade träffats hade Niamh inte sagt ett ord om att hon hade pluggat något. Men Georgie hade heller inte frågat och att hon fick bli en del av Niamhs hemligheter nu var nog ändå något positivt.
”Från bartender till marinbiolog. Du kan verkligen överraska.”
”Det hoppas jag”, log Niamh. ”Kom så ska jag visa dig runt.” Georgie skrattade. Det lät som att Niamh skulle visa henne sin lägenhet eller lokalerna på hennes nya jobb. ”Det ska bli spännande att se vad du lärt dig om djur och växter medan du har dykt.”
”Ojdå. Jag visste inte att det skulle bli läxförhör”, sa Georgie och fällde ner cyklopet och vadade ut i det ljumma vattnet.

1 kommentar:

Lilly sa...

Hej!
Jag följer dig med bloglovin och skulle därför bli väldigt glad ifall du ville följa min också så att jag kan få lite fler följare. :)
Tack på förhand!