måndag 8 juni 2009

Under ytan, Del 8

Georgie åt middag med Niamh i soffan i vardagsrummet. De hade slagit på en film och bullade upp sig med kuddar i varsin ände av soffan. Skålarna med kyckling och ris höll de i händerna i knät.
”Du kan äta med pinnar”, konstaterade Niamh.
”Mitt ex lärde mig”, sa Georgie.
”När tog det slut mellan er”, undrade hon.
”Tre år sen”, sa Georgie och stoppade in en bit kyckling i munnen.
”Som jag då”, mumlade hon. De såg på filmen och åt under tystnad. Sedan ställde Niamh ifrån sig sin skål på bordet och hasade ner lite längre i soffan. Det såg skönt ut. Georgie gjorde likadant. Det innebar att deras ben kom att ligga emot varandra. Niamh tittade på henne igen.
”Du måste ha en vespa”, sa hon.
”Va?”
”Ja, om du ska bo här måste du kunna ta dig fram.”
”Du har nog rätt.”
”Jag vet en kille som säljer begagnade om du är intresserad.”
”Det vore juste.”
”Är du ledig i morgon? Om du vill kan jag hänga med dig och kolla på vägen till jobbet.”
”Absolut. Det blir perfekt.” Niamh smekte sitt ben mot Georgies.
”Du har väldigt lena ben”, sa hon. Georgie mötte hennes blick och log. Sedan vände hon bort huvudet och fortsatte att titta på filmen.

Inga kommentarer: