fredag 17 september 2010

Moas favoriter: Nurse Jackie

Nu är det dags för en ny tv-seriefavorit med Moa Svan! Denna gång berättar Moa om serien Nurse Jackie.

Nu har jag äntligen sett klart Nurse Jackie, en Showtime-producerad tv-serie med Edie Falco som just Nurse Jackie. Var inte orolig, hon är inte det minsta lik sin mest kända karaktär som Sopranos-frun! Hon har ny kort frisyr, och är ständigt iklädd sina blå scrubs (även hemma vid matbordet och i sin killes bar).

Nurse Jackie är en sån där brud som man inte riktigt vet om hon är en storstadsflata eller en småstadsmamma med pojkvän och hus. Ja, om vi såg henne i verkligheten alltså. I serien är hon också rätt så hemlig. Det finns bara en på jobbet som vet om hur hennes privatliv verkligen ser ut: Den sjukt snygga Dr. O´Hara med brittisk accent och ständigt iklädd högklackat. Hon är lite av en Helena Peabody (L word), och Jackies bästa vän. Där har vi också det queera med serien. Dr. O'Haras sexuella läggning är lite svår att lista ut. Det är INTE en lesbisk serie, inte en enda lesbisk karaktär, men den har flera homo-inslag. Jag fick vänta ut hela säsong ett och in en bra bit på tvåan för att få se en liten härlig tjej-mot-tjej-puss, men det var det väl värt?! Det queera med serien som de flesta homosar känner igen, är nog dubbel-livet med lögnerna om hur ens privatliv verkligen ser ut. Jag gillar inte att bjussa på spoilers utan bara tipsa: Se den!

Serien är rolig, spännande och inte alls svår att hänga med i! Korta avsnitt på en halvtimme gör den till ett riktigt bra middagssällskap. Snart sänds säsong 2 på svt, och i väntan på det så kan den som vill se ikapp med hjälp av säsong ett på dvd-box.




Moa Svan.
Foto: Johan Ljungström/Sveriges Radio



Fem hittade några klipp med nurse Jackie och doctor O´Hara. Obs: Titta inte om du vill se serien själv utan att få några avslöjanden i förväg!




5 kommentarer:

Ragnhild sa...

Ja det är en trevlig serie. Och gayinslaget gör den inte mindre bra. Synd att det inte är mer bara... =)

Anonym sa...

Någon borde plocka ut bara de lesbiska inslagen i alla serier och sätta ihop dem till en enda sammanhängande historia. Sen kan man köpa dvdn: "The Lesbian stories in all the great tv-series". Åh, vilket tv-mys!

Ragnhild sa...

Men de flesta finns på youtube...

På min blogg www.okejgaytjej.blogspot.com har jag lagt in en del serier i samma inlägg. Och i huvudbloggen www.hejgaytjej.blogspot.com har jag länkat till youtubesidor på många av de teveserier jag tipsat om =)

Anonym sa...

Youtube i alla ära, men en hel dvd full med bara det bästa.. Ligga i soffan framför tvn och bara njuta... Mmmm..

Ragnhild sa...

Sant förvisso =)

Men jag kollar på typ allt jag ser på datorn. Så det spelar liksom ingen större roll =)