söndag 12 september 2010

Insiktshistoria 4

Den fjärde inskickade insiktshistorian i Skorpans utmaning kommer från signaturen Anonym:


Jag är född på 80-talet och uppvuxen i en familj med två syskon, pappa och styvmamma. Mina starkaste minnen från barndomen kopplade till homosexualitet är när två tjejer eller killar pussade eller kysste varandra på tv. Min styvmamma var då aldrig sen med att göra olika ljud som visade hennes avsky - hon låtsades spy eller liknande. Min brors teori är att hon på detta sättet försökte "imponera" på min far som därmed också hade åsikten att homosexualitet var något fruktansvärt äckligt och fel.

Dessa värderingar inpräntades även i mig och jag minns ett samtal mellan mig och min bästa vän när jag var 12 år i vilket jag vidareförde de uttalanden min far gjort om de hemska, hemska homosarna och dess onaturlighet. Min vän var tack och lov inte av samma åsikt och kom från en familj med öppna värderingar. Hon uttryckte sina åsikter om ämnet vilka var precis tvärtemot de åsikter jag fått lära mig var de rätta.

Två år senare tittade jag på en tv-serie som bland annat hade en lesbisk storyline, och när dessa två kvinnor kysstes slog mitt hjärta ett extra slag. Jag ringde min vän för att få hjälp med att reda ut vad detta betydde. Det var vid detta ögonblick, detta telefonsamtal där jag låg på golvet i hallen och pratade med vännen som var min insiktsstund. Det tog mig dock många år att våga ge efter för dessa känslor och acceptera dem som en del av mig, och ännu längre tid tog det innan jag kom ut för min familj. Överraskande nog möttes jag inte av annat än acceptans från min familj, människor kan uppenbarligen förändras.

/Anonym

2 kommentarer:

Paulina sa...

Gud så nervöst det måste varit att berätta för din familj! Men himla skönt att de ändrat åsikt :)

Anonym sa...

Jag var verkligen sjukt nervös, var i stort sett säker på att de skulle säga upp kontakten med mig.. /Anonym