onsdag 8 september 2010

Moas favoriter: The Wire

Senast berättade Moa Svan om sina känslor för tv-serien Bad girls. Nu är hon tillbaka igen med en annan tv-seriefavorit och den här gången handlar det om The Wire.




The Wire är en sån där serie som kompisar och kollegor tjatat om länge. Den ger mig associationer till Da Vinci-koden eller Peter Settman. Den som alla kramar ihjäl skapar en slags naturlig skepsis hos mig. Till slut hörde jag talas om gangsterbögen Omar som var med i The Wire, och det måste jag ju bara se. En riktig mansmachoroll som också är bög!

Så nu vill jag även rekommendera er andra skeptiker. Att se mord på tv, och sexistiska poliser. Män, män och åter män är sjukt tröttsamt, men om det finns en intressant handling, och inte bara en bög-gangsta, utan även en lesbisk polis, då är det helt klart värt det! Jo, du läste rätt. En LESBISK polis.

Jag har sett tre säsonger, och Kima, flat-polisen är med i alla tre. Efter tre säsonger blev jag mätt, men det finns två till att gotta sig åt om man blir hooked.
En liten varning bara: de tre första avsnitten är ganska snåriga. Det är många nya namn och mycket händer hela tiden, men det blir väldigt kul och mer lesbiskt längre in i serien!

Serien är ju HBO-certifierad. Det gillar jag också som själv är ett stort six-feet-under-fan. HBO gör inga dåliga serier, så är det bara.


Moa Svan.
Foto: Johan Ljungström/Sveriges Radio



Fems kommentar: Du kan också läsa mer om The Wire på
After Ellen.

.

8 kommentarer:

Ragnhild sa...

*Lägger till på "Att se"-listan* =)

Sara sa...

Hej Moa!

Tack för tipset! Jag undrar: Hur mycket plats har den lesbiska polisen i serien? Är det bara småsnuttar med henne ibland eller är hon med hela tiden?

Hälsn Sara

Ragnhild sa...

Är på femte avsnittet. Och hon är en av huvudkaraktärerna. Och hon har en storyline utanför jobbet med. Hur det ser ut längre fram vet jag dock inte...

Moa sa...

Åh va kul att ni också vill kolla!

Jo, men som Ragnhild säger, Kima är med en hel del. Hon är en av huvudpersonerna i serien och med i tre säsonger som jag har sett. Men som alltid i en serie som inte är l word, så är ju det lesbiska väldigt liten del. Alla andra är ju hetero utom bög-gangstan Omar.

Den lesbiska polisen är ändå väldigt cool. Hennes privatliv finns med hela vägen. Gillar du the wire än så länge ragnhild?

/Moa

Ragnhild sa...

Det är en helt ok serie. Ärligt talat har jag inte stenkoll eftersom jag gör annat medan jag tittar (som jag gör ofta om inte filmen är jätteintressant och kräver total uppmärksamhet, eller om den är på annat språk än svenska och engelska så jag måste läsa texten =)

Dock är det väldigt mycket killar med (och jag blir så uttråkad av det av nån anledning =)

Men överlag tycker jag det är en helt ok serie och Kimas storyline verkar bra =)

Anonym sa...

Men Moa! Hur kan du försvara en sexistisk serie, undrar Sara

Hellen sa...

På vilket sätt är den sexistisk?

Anonym sa...

äh jag läste de andra inläggen och förstod vad du ser i serien. Det avr inget.
hälsar Sara.-)